Постинг
17.04.2008 08:04 -
Екология на духа (или за хората и маймуните)
Автор: razkovnik
Категория: Лични дневници
Прочетен: 2477 Коментари: 1 Гласове:
Последна промяна: 21.04.2008 16:13
Прочетен: 2477 Коментари: 1 Гласове:
0
Последна промяна: 21.04.2008 16:13
Аз съм еколог. Широк еколог. Сещаш се, като навремето – широки, тесни. И не че не съм добър тесен еколог (и от опазване на природата отбирам, и за растения и животни се грижа, а и в протести всякакви участвам) но просто широтата ме впечатлява и разтваря желанието на сърцето ми. Но и още нещо – всеки един индивид хуманоид (Homo Sapiens) е широк еколог и то не защото много му се иска и дори не защото го осъзнава. Просто защото не е маймуна. Може да звучи учудващо, брат ми, но пишейки това давам ясен знак, че вече не съм маймуна. Както и ти щом го четеш.
Всъщност самата екология като понятие може да бъде разбрана и възприемана в два смисъла. В тесния смисъл това е сферата на съзнанието и практиката, която касае опазването на водата и въздуха, разумното отношение към животни и растения, оползотворяването на енергийните ресурси без да нанасяме вреда и прочее познати ни от учебниците определения. В широк смисъл обаче екологията засяга фундаменталните въпроси повдигани от философия и религия, засяга политическите, правни и икономически принципи основаващи човешкото обществено съществувание, създава нов морален ред сред хуманоидното население на земята. Ако се замислим всъщност ще открием, че екологията (или още науката за околната среда) е най- ама най-първата наука пръкнала се в главата на човек. Тя възниква в онзи момент, в който се е случило отделянето на човекът от околната среда. Тогава, когато първия човек заявяви – АЗ СЪМ, от което автоматично проязлязло, че всичко останало Е ама извън човека, отделно от него. И всичко останало било възприето като околна среда, всичко извън и несътворено от човек. Слушайте – уверен съм, че за конете няма околна среда, за кучетата и овцете също, да не говорим за един 700 годишен дъб – всички те СА околната среда и точно по този начин се възприемат – част от цялото, част от вселената, а не нещо отделно от нея. Човек и Вселена например!? А Куче и Вселена!? Хм... Ами Овца и Вселена!!? Е сега... айде малко по-сериозно.
Това, което един френски историк (с неприкритат стремеж към маниерничене) беше заявил за Средновековието аз ще си позволя да перефразирам и да употребя за човека – „Човек е състояние на духа”. Няма да се спирам на това определение – мисля, че всеки може да си го преведе. Но от определение на понятието човек има нужда - още повече, че през последните няколко хиляди години нито философи, нито мистици, нито медици(!) успяха да дадат такова. Та така – състояние на духа, при това на човешкия дух, който (както усещаме) някак си се е обособил като отличаващото ни от околната среда и водите обстоятелство. Тоест ние сме възприели, че сме другия играч в играта с „околната ни среда” или дори другата страна на монетата и основаваме цялото си съществуване в подчинение на тази парадигма. Не окачествявам, не правя оценка и не казвам, че в това е цялата беда на човек. Да беда е, но неизбежна. Това просто е човешкия път – да възникне като част от цялото, да се самоосъзнае и да се върне в цялото с качествено ново съзнание. Положително, творческо съзнание. Или както казва Ницше „човек е мост между животното и свръхчовека”. Нека свръхчовек ние наречем просто човека с грижа, човека с обич... човека със съзнание.
Но да се върнем на екологията. Ако се вгледаме внимателно ще осъзнаем, че човек по време на съществуването си е посветил основна част от енергията си на околната среда. Било за да я подчини, било за да я победи, било за да я защити. И това никак не е случайно. Но съм сигурен, че рядко се замисляме за дълбоката причина. И тази причина засяга въпроса-първоизточник на човешкото страдание, а именно: „Защо мамка му съм тук!?”. А от този въпрос и последващите „какво правя”, „къде отивам”, „на кого да вярвам”. И куп други, които ще оставя на хоноруваните преподаватели по философия и пасторите да разискват за да уплътнят времето си. Въпросът за истината, обаче винаги е актуален. Истината за съществуването, за „вселената и всичко останало”. И от там дълбокоосъзнатата нужда от от ненарушими първоизточници на истина. От принципи, които осветяват пътя ни към отговора на въпроса „защо сме тук”. И след като не успеем да намерим тези принципи, тези тъй жадувани флагмани на истината в себе си, тогава най-естественото нещо е да ги потърсим отвъд нас - в „околната среда”. Просто не можем да вярваме на човек така както вярваме на околната среда. При човек нещата винаги са двойни, двуизмерни – двама души, две истини. Няма крайна истина в човешките отношения, знаем ли това? Знаем го. И затова търсим упование в неизменността и неротиворечивостта на околната ни среда. Извънчовешката среда. Там където истината е една и се крие във факта на всяко деяние. Вярваме, че дървото расте. Вярваме, че ще даде плод. Вярваме и че след смъртта си то ще се превърне на почвата нужна за следващото дърво да израсте. И това ни изпълва с възторг. И ни приближава с един аршин повече до божествения промисъл.
Затова ходът на човешката еволюция е незменен – или ставаме еколози (макар и широки) или самодоволно продължаваме да рием с нахилени зурли в кочинката на „общочовешките” истини.
18.10.2007
София
Разковникь
Всъщност самата екология като понятие може да бъде разбрана и възприемана в два смисъла. В тесния смисъл това е сферата на съзнанието и практиката, която касае опазването на водата и въздуха, разумното отношение към животни и растения, оползотворяването на енергийните ресурси без да нанасяме вреда и прочее познати ни от учебниците определения. В широк смисъл обаче екологията засяга фундаменталните въпроси повдигани от философия и религия, засяга политическите, правни и икономически принципи основаващи човешкото обществено съществувание, създава нов морален ред сред хуманоидното население на земята. Ако се замислим всъщност ще открием, че екологията (или още науката за околната среда) е най- ама най-първата наука пръкнала се в главата на човек. Тя възниква в онзи момент, в който се е случило отделянето на човекът от околната среда. Тогава, когато първия човек заявяви – АЗ СЪМ, от което автоматично проязлязло, че всичко останало Е ама извън човека, отделно от него. И всичко останало било възприето като околна среда, всичко извън и несътворено от човек. Слушайте – уверен съм, че за конете няма околна среда, за кучетата и овцете също, да не говорим за един 700 годишен дъб – всички те СА околната среда и точно по този начин се възприемат – част от цялото, част от вселената, а не нещо отделно от нея. Човек и Вселена например!? А Куче и Вселена!? Хм... Ами Овца и Вселена!!? Е сега... айде малко по-сериозно.
Това, което един френски историк (с неприкритат стремеж към маниерничене) беше заявил за Средновековието аз ще си позволя да перефразирам и да употребя за човека – „Човек е състояние на духа”. Няма да се спирам на това определение – мисля, че всеки може да си го преведе. Но от определение на понятието човек има нужда - още повече, че през последните няколко хиляди години нито философи, нито мистици, нито медици(!) успяха да дадат такова. Та така – състояние на духа, при това на човешкия дух, който (както усещаме) някак си се е обособил като отличаващото ни от околната среда и водите обстоятелство. Тоест ние сме възприели, че сме другия играч в играта с „околната ни среда” или дори другата страна на монетата и основаваме цялото си съществуване в подчинение на тази парадигма. Не окачествявам, не правя оценка и не казвам, че в това е цялата беда на човек. Да беда е, но неизбежна. Това просто е човешкия път – да възникне като част от цялото, да се самоосъзнае и да се върне в цялото с качествено ново съзнание. Положително, творческо съзнание. Или както казва Ницше „човек е мост между животното и свръхчовека”. Нека свръхчовек ние наречем просто човека с грижа, човека с обич... човека със съзнание.
Но да се върнем на екологията. Ако се вгледаме внимателно ще осъзнаем, че човек по време на съществуването си е посветил основна част от енергията си на околната среда. Било за да я подчини, било за да я победи, било за да я защити. И това никак не е случайно. Но съм сигурен, че рядко се замисляме за дълбоката причина. И тази причина засяга въпроса-първоизточник на човешкото страдание, а именно: „Защо мамка му съм тук!?”. А от този въпрос и последващите „какво правя”, „къде отивам”, „на кого да вярвам”. И куп други, които ще оставя на хоноруваните преподаватели по философия и пасторите да разискват за да уплътнят времето си. Въпросът за истината, обаче винаги е актуален. Истината за съществуването, за „вселената и всичко останало”. И от там дълбокоосъзнатата нужда от от ненарушими първоизточници на истина. От принципи, които осветяват пътя ни към отговора на въпроса „защо сме тук”. И след като не успеем да намерим тези принципи, тези тъй жадувани флагмани на истината в себе си, тогава най-естественото нещо е да ги потърсим отвъд нас - в „околната среда”. Просто не можем да вярваме на човек така както вярваме на околната среда. При човек нещата винаги са двойни, двуизмерни – двама души, две истини. Няма крайна истина в човешките отношения, знаем ли това? Знаем го. И затова търсим упование в неизменността и неротиворечивостта на околната ни среда. Извънчовешката среда. Там където истината е една и се крие във факта на всяко деяние. Вярваме, че дървото расте. Вярваме, че ще даде плод. Вярваме и че след смъртта си то ще се превърне на почвата нужна за следващото дърво да израсте. И това ни изпълва с възторг. И ни приближава с един аршин повече до божествения промисъл.
Затова ходът на човешката еволюция е незменен – или ставаме еколози (макар и широки) или самодоволно продължаваме да рием с нахилени зурли в кочинката на „общочовешките” истини.
18.10.2007
София
Разковникь
Размисли и страсти на един новоизлюпен р...
Крумовград не вярва на златни сълзи
Анализ на радиационния гамафон за юли
Крумовград не вярва на златни сълзи
Анализ на радиационния гамафон за юли
Следващ постинг
Предишен постинг
Твърде много смесване на екология и философия.
Само не разбрах как е възможно нещо или някой да излезе/да напусне околната среда. То тогава тя няма да бъде "околна". Екологията е наука за взаимоотношения между живите организми и неживата заобикаляща ги среда, както и за взаимоотношенията между самите живи организми.
В крайна сметка, именно еволюцията е дала настоящия облик на човека. Всички организми променят околната среда, чрез своята жизнена дейност. Околната среда не може да бъде унищожена, тя просто може да бъде променена. Целият технологичен прогрес е свързан само и единствено с оцеляването на човека като биологичен вид. Всеки биологичен вид се стреми да оцелява. Това е основната движеща сила в природата. Така е и при човека.
цитирайСамо не разбрах как е възможно нещо или някой да излезе/да напусне околната среда. То тогава тя няма да бъде "околна". Екологията е наука за взаимоотношения между живите организми и неживата заобикаляща ги среда, както и за взаимоотношенията между самите живи организми.
В крайна сметка, именно еволюцията е дала настоящия облик на човека. Всички организми променят околната среда, чрез своята жизнена дейност. Околната среда не може да бъде унищожена, тя просто може да бъде променена. Целият технологичен прогрес е свързан само и единствено с оцеляването на човека като биологичен вид. Всеки биологичен вид се стреми да оцелява. Това е основната движеща сила в природата. Така е и при човека.
Вашето мнение
За да оставите коментар, моля влезте с вашето потребителско име и парола.
Търсене
За този блог
Гласове: 73